background

Sunday, 14 August 2011

~my hero~


Players
Jersey No. Player Name
1 MOHD SHAHRIL BIN SA'ARI
3 MOHD MUHAIMIN BIN OMAR
4 MOHD HASSAN BASRI BIN AHMAD RIDZUAN
5 NIK ZUL AZIZ BIN NAWAWI @ OMAR
7 REESHAFIQ BIN ALWI
8 MOHD AILIM FAHMI BIN KAMARUDDIN
9 WAN MOHD ALIFF BIN WAN JASMI
10 ISMAIL FARUQI BIN ASHA'RI
11 RONNY BIN HARUN
12 JOSEP KALANG TIE
13 HASMIZAN BIN KAMARODIN
14 ABDUL HADI BIN YAHAYA
15 MAZLIZAM BIN MOHAMAD
16 MOHD ZUBIR BIN MOHD AZMI
17 MOHD MAZUKI BIN YUSOF
18 AHMAD NORDIN BIN ALIAS
19 SHAFUAN ADLI BIN SHAARI
20 HARIRI BIN M OHD SAFII
20 ABD MANAF BIN MAMAT
21 HELMI BIN REMELI
22 MOHAMAD ASHAARI BIN SAMSUDIN
23 MOHAMAD ZHARIF BIN HASNA
24 MOHD SHAMIRZA BIN YUSOFF
25 MOHD SHARBINEE ALLAWEE BIN RAMLI (GK)

Saturday, 13 August 2011

Dimana Tasik Galilee?



MISTERI TASIK GALILEE
Sumber: http://lacesofourlove.blogspot.com/2010/10/paras-terkini-air-tasik-galilee.html
Paras air Tasik Galilee semakin teruk merosot semenjak Israel menguasai sumber air di tasik ini..Antara punca2 kepada kemerosotan ini mengikut sumber dari akhbar yahudi Jerusalem post adalah disebabkan kegiatan tindakan rakus Israel melengcongkan anak2 sungai yg mengalir ke Sg. Jordan, Israel mengawal air yg mengalir dari tasik ini semenjak lebih kurg. 30tahun dulu dan mengepam sumber air dari tasik ini bagi tujuan pengairan di kawasan2 lain di Israel,.. serta bagi memenuhi keperluan penduduk Yahudi yang akan berkunjung ke situ pada setiap hari Sabtu yang merupakan hari yang penting dalam masyarakat Yahudi.. Akibat dari tindakan rakus ini.. tasik galilee dah semakin susut dgn teruk yg tidak pernah berlaku dlm sejarah [berlaku dizaman kita tidak berlaku di zaman ibubapa kita] dan dijangka akan menjadi semakin susut menjelang musim panas ini..
DIMANA TASIK GALILEE?
Kalau kita tengok pada gambar Tasik Galilee ini terletak dalam wilayah Israel hari ini. Tasik yang mempunyai air tawar terendah di dunia ini seluas lebih kurang 53 kilometer dan sedalam lebih daripada 200 meter. Nama Tiberias diambil daripada nama seorang Kaisar Rom bernama Tiberias. Selain itu kota Tiberias juga dikenali dengan nama Galilee/ Galileadan banyak nama lain. Majoriti penduduknya ialah orang-orang Yahudi.
Kota dan tasik ini menjadi destinasi pelancongan di Israel dan pada setiap hari Sabtu (hari cuti bagi agama Yahudi) ia akan dipenuhi dengan kaum Yahudi untuk mereka berekreasi. Banyak hotel mewah, kedai dan restoran di sini.
DAJJAL DAN TASIK GALILEE
Tasik Galilee/Tiberias ada disentuh dalam sebuah hadis popular yang mengisahkan pengembaraan seorang sahabat bernama Tamim ad-Dari.
Menurut Sahih Muslim, Tamim ad-Dari pernah belayar bersama-sama 30 orang. Setelah sebulan berada di lautan (kemudiannya digambarkan oleh Rasulullah sebagai satu kawasan di laut Syam ataupun laut Yaman), mereka tiba ke sebuah pulau. Di pulau itu mereka bertemu dengan satu makhluk yang banyak bulunya (bigfoot?) dan boleh berkata-kata hinggakan mereka tidak dapat menentukan bahagian depan dan belakang makhluk itu.
Selepas berdialog beberapa ketika, makhluk itu membawa mereka ke sebuah gua. Di sana mereka ketemu seorang manusia (kemudiannya dimaklumi sebagai Dajjal) yang besar tubuh badannya dalam keadaan dirantai tangan dan kakinya (pasung). Kemudian manusia itu bersoal jawab dengan rombongan Tamim ad-Dari tentang beberapa hal. Salah satu daripada persoalannya ialah:
Manusia itu berkata, “Ceritakan kepadaku tentang Tasik Tibriyyah.”
Mereka menjawab, “Apa yang engkau hendak tahu tentangnya?”
Dia berkata, “Apakah tasik itu masih berair?”
Mereka menjawab “Ya.”
Katanya lagi, “Sesungguhnya air tasik itu hampir kering.”…..
[Ringkasan daripada Sahih Muslim]
Dari hadis Sahih ini dapat menjelaskan pada kita bahwa Dajjal itu adalah individu(manusia) bukanlah sesuatu bangsa, satu ideologi atau mitos agama semata2 dan telah dicomfirmkan sendiri oleh Nabi kita didalam hadis tersebut..
Disini terdapat 2 teori yang dijelaskan mengenai fizikal Dajjal semasa dipasung seperti yang diperkatakan dalam hadis ini, iaitu makhluk yang berbadan besar. Menurut buku yang saya baca dalam “Membongkar Misteri Dajjal”
(1) beliau mengatakan Dajjal ini umurnya dipanjangkan oleh Allah dan ia lahir sewaktu di zaman Nabi Sulaiman lagi yang mana manusia di zaman itu berbadan(fizikalnya) lebih besar.
(2) Teori seterusnya Dajjal itu hasil dari cantuman [campuran] manusia dan jin, maka kebolehannya utk merubah rupabentuk Dajjal itu tidak mustahil dan merupakan fitnah Dajjal kepada semua manusia yg akan menganggap dia adalah raksasa atau makhluk berbadan besar..Wallahu Alam
KEMUNCULAN YAKJUJ MAKJUJ
Cerita pengeringan Tasik Tiberias ini disebut juga dalam hadis tentang Yakjuj Makjuj, namun Yakjuj Makjuj datang selepas kemunculan Al-Mahdi dan Nabi Isa as.
“…Mereka (Yakjuj Makjuj) melalui Tasik Tibriah yang mana barisan pertamanya menghabiskan kesemua air yang ada di tasik tersebut…”
Dari ringkasan hadis diatas..menerangkan tentang Yakjuj Makjuj dari barisan pertama [golongan induk] yg akan menghabiskan kesemua air di tasik itu, kemudian dtg pula barisan Yakjuj Makjuj yg seterusnya mengatakan dulu disini ada air..
Ini menunjukan fakta Yakjuj Makjuj ini sudah lama bebas dan tembok yg menghalangnya sudah lama runtuh.. bangsa Yahudi Zionis yang ada kat Israel skrg adalah barisan pertama yg akan mengeringkan Tasik Galilee nih dgn asbab2 seperti yg saya ceritakan di atas..
YAHUDI ZIONIS yang memerintah Israel sekarang ini bukan dari keturunan Bani Isreal [NABI ISHAQ]. Mereka menipu seluruh penduduk dunia dengan mengaku sebagai Bani Israel padahal mereka ialah bangsa Khazars yang ganas dan bengis dari selatan Russia, induk Yakjuj dan Makjuj yang telah dilepaskan dari tembok Zulkarnain seperti yang dijanjikan di dalam alQuran.. Misteri ini kian terbongkar..
Fakta lain yang menyokong dakwaan tembok Yakjuj & Makjuj telah lama terbuka ialah berdasarkan keterangan Allah swt di bawah:
“…Maka mereka… tidak dapat menebuknya…”; al-Kahfi:97
Ayat menyatakan mereka tidak dapat “menebuk” tembok tersebut. Beribu-ribu tahun Allah swt memelihara tembok tersebut, dan tiada satu makhluk pun di seluruh alam ini mampu “menebuk” tembok kecuali dengan keizinan Allah swt, iaitu apabila Allah swt mengizinkan Yakjuj dan Makjuj dilepaskan.
Sebaliknya telah disebutkan dalam Sahih Al-Bukhari dan Sahih Muslim bahwa Nabi saw bersabda: “Telah mulai terbuka hari ini dari dinding Yakjuj dan Makjuj sebesar (lubang) ini.” Rasulullah membuat lingkaran dengan dua jarinya, ibu jari dan jari telunjuk.
(HR. Al-Bukhari dari Zainab bintu Jahsyin radhiyallahu ‘anha).
Apakah maksud hadis apabila dibaca bersama ayat 97 Surah Al-Kahfi yang menyatakan Yakjuj & Makjuj “tidak dapat menebuknya”? Ini membuktikan Allah swt telah melepaskan mereka kerana fakta tembok berlubang membuktikan mereka telah berjaya menebuk tembok. Tembok tidak akan berlubang jika tidak boleh ditebuk!!
Untuk penerangan alternatif lebih munasabah ialah berdasarkan tafsiran melalui buku An Islamic View of Gog and Magog in the Modern World dan rujukan dan pemahaman tambahan boleh diperolehi daripada buku SÅ«rah al-Kahf and the Modern Age dari tulisan Maulana Imran Hosein
MUNCULNYA DAJJAL DARI KHURASAN
Saya percaya bandar Dubai di tanah Arab di sana merupakan tempat di mana Al-Masih bakal muncul.., di situlah segala-galanya berkumpul. Sama seperti kes mengenai Tasik Galilee, iaitu satu tempat diberi banyak nama oleh banyak kaum dan bahasa, namun tempat itu kekal tempat yang sama,..begitu juga tempat yang bernama Khurasan,
Teori Dajjal telah muncul dari Khurasan adalah berdasarkan dari hadith Nabi yang berbunyi;
“Dajjal akan keluar dari negeri sebelah timur yang bernama Khurasan.” (Riwayat Tirmizi dan Hakim)
Untuk mengukuhkan lagi fakta berkaitan daerah Khurasan ini, saya cuba bertanyakan beberapa soalan kepada seorang penulis buku “Membongkar Misteri Dajjal”
Penulis buku itu menjelaskan kepada saya dan mengiyakan pandangan bahawa Dubai juga berada dalam daerah Khurasan..Baca hadis biasa dan masyhur tentang akhir zaman dalam hadis 40 kitab Imam Nawawi, pada topik hadis Iman, Islam dan Ehsan..Berikut adalah petikan akhir hadis tersebut..
Beritahukan aku tentang hari kiamat (bilakah kejadiannya)”. Beliau bersabda: “ Yang ditanya tidak lebih tahu dari yang bertanya “. Dia berkata: “ Beritahukan aku tentang tanda-tandanya “, beliau bersabda: “ Jika seorang hamba melahirkan tuannya dan jika engkau melihat seorang bertelanjang kaki dan dada, miskin dan penggembala domba, (kemudian) berlomba-lomba meninggikan bangunannya…”
Menurut pendapat beliau hadis ini (lokasi Dubai) adalah menepati hadis ini. Bukankah kaum yang tinggal di jarizah Arab termasuk di Dubai pada asalnya hanyalah pengembala kambing di gurun-gurun panas. Kini Dubai bangga dengan al Burj dan bangunan tinggi terus dibina dan kini Riyadh mahu menandingi al Burj. Semua ini menepati kalam nabi dari hadis di atas.
Nabi Muhammad saw melabelkan Khurasan sebagai tempat di mana Al-Masih Dajjal sanggup menunjukkan mukanya…Tidakkah kita terfikir,.. mana mungkin ada tempat yang namanya seakan Khurasan akan mudah dikesan oleh mana-mana manusia, kalau begitu kanak-kanak juga mampu mengesan di mana Khurasan yang dimaksudkan…Ingin saya berkongsikan, terdapat 1 berhala besar sedang dibangunkan dekat2 dengan Dubai, dan yang membangunkan itu “sedang kena” dengan 1 fakta hadis sahih tentang tanda sebelum kemunculan Al-Masih.
Salam peringatan dari Nabi S.A.W telah direkodkan sejak 1400 Hijrah dalam banyak hadis2 sahih dan ianya benar2 terjadi pada zaman kita. Hadis itu berkenaan dengan sekumpulan wanita di akhir zaman akan menari2 di depan berhala besar dan tinggi, sedangkan Islam pernah sampai ke situ…saya lampirkan juga hadis itu dibawah, walaupun saya berniat utk membiarkan kamu sendiri mencari dan menemukan hadis itu.. kerana perkara yang kita cari sendiri lazimnya pasti kekal di minda kita, berbanding perkara-perkara yang kita dapat dengan mudah…mengikut kefahaman saya..
Kitab : KITAB BERBAGAI FITNAH (CUBAAN) DAN TANDA TANDA HARI KIAMAT
Bab : Bab Tidak akan berlaku Kiamat Sehingga Bani Daus Menyembah Berhala Zal Khalasah
5173 Hadis Abu Hurairah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w bersabda: Tidak akan berlaku Kiamat sehinggalah perempuan-perempuan tua Bani Daus memukul gendang sambil mengelilingi (untuk menyembah) Zal-Khalasah iaitu berhala yang disembah oleh Bani Daus pada zaman Jahiliyah di Tabalah.
________________________________________________________________________________________
FITNAH DAJJAL
sumber:
http://ohtidak.com/oh-dubai-dan-berhala-tertinggi-di-dunia/
Masa untuk kemunculan Imam Mahdi akan hadir tidak lama lagi, Mereka2 yang masih kekal di dalam liputan sistem2nya “tidak mungkin” dapat membezakan siapakah Al-Masih yang sebenarnya, [sila rujuk semua kiriman Tuan Megat Panji Alam yang lepas untuk mengetahui kenapa ini berlaku??] dan sebelom itu umat Islam akan diuji dengan bahang kepanasan yang berturut2 selama 3 tahun tak lama sahaja lagi,
Diriwayatkan oleh Ahmad yang diterima dari Asma binti Yazid al ansariah:-
“Pada suatu hari, Rasulullah saw datang ke rumahku. Baginda menceritakan perihal Dajjal lalu berkata; Tiga tahun menjelang kedatangan Dajjal akan terjadi kemarau dan saat kekeringan. Pada tahun pertama langit menahan satu pertiga air hujan dan bumi menahan sepertiga tumbuhannya. Pada tahun kedua langit menahan dua pertiga air hujan sedangkan bumi menahan dua pertiga tumbuhannya. Pada tahun ketiga langit menahan kesemua hujannya, begitu juga bumi menahan kesemua tumbuhannya.”
Kerana kemarau panjang selama 3 tahun inilah Tasik Galilee sudah hampir mengering..
Hadis lain berkaitan Tasik Galilee:
”Al-Mahdi akan mengeluarkan tabut dari Tasik Tiberias/ Tibriyah.”(Iqd al-Durar fi Akbar al-Imam al-Muntazar oleh Syeikh Jamaluddin Yusuf al-Damisyqi)
Apakah Imam Mahdi akan menguasai kawasan itu daripada tentera Israel lalu mengeringkan Tasik Galilee dan mengeluarkan tabut? Ataupun mungkinkah tentera Israel ada membina kompleks rahsia di bawahnya dan menyorokkan tabut di situ?.. Persoalan ini saya tinggalkn di sini..kerana saya bukanlah orang selayaknya mentafsir hadis ini.. Cuma mahu mengajak sahabat2 lain untuk sama-sama berfikir dan mengkaji terus mengkaji..
PENUTUP
-Hafal 10 ayat pertama Surah Al-Kahfi atau 10 ayat terakhir – Seorang muslim yang menghafal sepuluh atau tiga ayat pertama dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal, atau siapa yang membaca sepuluh ayat pertama dan sepuluh ayat terakhir dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.. Dalilnya adalah hadis dari Abu Darda radliallahu `anhu dari Nabi s.a.w berkata:
“Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dari surah Al- Kahfi terjaga dari fitnah Dajjal.” (HR. Muslim, Abu Dawud, Nasai, Tirmidzi)
“Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat terakhir dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.”(HR Imam Ahmad)
-Baca doa selepas Tahiyyat Akhir seperti berikut:- kewajipan untuk berlindung dari fitnah Dajjal merupakan perkara yang amat penting buat kita. Kerana dalam sebegitu banyak hadis2 kita telah di diberi beberapa ‘amaran’ oleh Rasulullah s.a.w tentang bahayanya Dajjal.
Sebab itu dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w bersabda:
“Bila seseorang selesai membaca Tasyahhud (akhir), hendaklah ia memohon perlindungan kepada Allah empat perkara, iaitu: ‘ Ya Allah, aku berlindung kepada Mu dari siksa neraka jahannam, dari siksa kubur, dari fitnah hidup dan mati, dan dari fitnah Dajjal’. [Selanjutnya, hendaklah ia berdoa memohon kebaikan utk dirinya sesuai kepentingannya]” [Hadith riwayat Muslim, Abu 'Awanah, Nasa'i dan Ibnu Jarud dalam Al-Muntaqa (27)]
Dalam riwayat Abu Daud dan Imam Ahmad dengan sanad yang sahih, Nabi selalu membaca doa tersebut dalam Tasyahudnya. Lihatlah betapa pentingnya untuk kita berlindung dari fitnah Dajjal tersebut, Nabi s.a.w seorang manusia yang secara mutlaknya mendapat lindungan dari Allah sendiri selalu memohon perlindungan dari fitnah dajjal,..sedangkan siapalah kita disisi Allah?..
Bahayanya fitnah dajjal ini bukan sahaja mengelirukan orang awam yg rendah ilmu dan imannya, tetapi jika di lihat sejarah, berapa ramai ulama’ terkeliru dengan Dajjal ini, baik Dajjal kiasan ataupun realiti. Fitnah dajjal amat dasyat, boleh jadi seseorang yg awalnya Islam akan tersesat di akhir hayatnya..Nauzubillah..
-Simpan Emas banyak-banyak, system duit kertas tidak akan bernilai dan system kapitalis akan hancur tidak lama lagi..
-Marilah buat persediaan, berlatih memanah, berkuda dan berenang.

~aque, dew, kamoo & semua~


all aboutz us

entry kali ni..i nk story bouts my bestties...ari tu pon dh mmg sal kawan gak..but yg ni lain siket...my old friends, from old school..mmg sayang gegiler r kt my loveable fwend ni..dh la kami bersama from form 1 till form 5..pe2 hal..kongsi2 bersama2..now dh xleh bersama2 coz masing2 duk jauh2..n bawak hal sendiri..mean kt sini..masing2 teruskan kejayaan kt tempat jejauh sume..ops lupa nk introduce my best best bestties  pwends.....




fatin che karim a.k.a. FCK





giey abd rahman'


azahar mohamad


etiey azman



                                                          
ok..pict kt atas ni..suma my best2 pwend..yg fatin che karim & etiey skrg kt SMKKB..dorang still blaja tp masuk form 6..xpa sama je ..skrg dorang sume duk concentrate STPM  yg akan menjengah xbape lama ag...FCK duk klas 6A2 coz xmau ambik subject apa ntah..hehehe ..lupa la..ETIEY lak duk klass 6A1..depan klass FCK je..depa xpa la leh jumpa always...yg si mamat encem lak tu,,,zahar..study kt UITM..ganu jer..n aqu je yg tercampak jejauh sngat...POLIMAS jitra...xpa2..even duk jejauh pon..kami still bersua muka lagi..laupon lose contact..still akan berusaha mencari balik...group aqu ni mmg happening n gempak la..bukan kami xkawan ngn kawan2 yg laen..but kami lebih selesa ber4 ni je..hehehe...dh la sume2 kepala otak biol2 n gegilar je..huhuhu..lg2 aqu..fck n zahar...etie tu plg baik lam geng aku..hehehe...agak nerd...xdew la bising n kecoh cm kami ber3..hhuhu..dari form 1 till 3..kami xde r serapat ni..dulu mmg xlayan lgsg r si zahar tu...dulu bebudak laki lam klass ramai ngat..so xdew pluang nk jadi bestpwend..dulu aku.etiey n fck jew...masa abis PMR tu...barulah kami start rapat...maklumlah pergai bebudak xpenah buang lam diri ini...naik je form 4...kami ber3 still rapat g, n 1 klass g..yg si zahar n lg 3 budak laki lak..buat hal mau tukar klas..gara2 xmau n benci gegilar kt subject add math..mula2 depa suma tinggalkan klass tu..waa..manyak sedih..dh la dark laki lam klas ade 7 org...alih2..4 org depa tu nk kuar dari klass...mula2 si zahar ni p r klass baru depa..4E2...then..kami dark popuan sume pakat g pujuk dew...nasib baik la x babey ngat..dengar pon ckp kitaowg..hahhaa..finally dark laki klass ak..hanya 4 org je...oleh kerana si zahar xsuka addmath..so terpaksa la advice dew..lgpon..kami ber4 ni mmg lambat pickup bab2 add math ni..dh la manyak solution..markah lak ciput lak...so..terpaksa la.oleh sbb itu r..zahar jadi rapat ngan kami sume..hahaha...tu blom klass physic..adoyaii..lam klass physic..mesti kami ber4 ni r wak tolol lam klass..kutuk2 cikgu Aziah tu..lg2 dekat time rehat...mmg teruk r cikgu kena ngn kami..hahaha..mesti gaduh2..lg2 ngn aku..tol x kengkawan????cuma etiey je yg xbape siket..maklumla..dew tu plg baik lam famly ak..wakaka..tp plg jahat...ofcourse si FCK..ak ke3..zahar ke2...hahaha...dh la suka masuk lambat time klas physic..duk la meja blakng...kami 4 org je...siap dew makan g kt meja tu..masuk lambt tu..mesti g KOOP dulu...hahaha..ganas nk mampus puok2 iter op??time k.yah ngajar gak..mula r duk buko citer kt blakang..pahtu mula r k.yah ngepeks...jadi baik jap..then sambung balik op???hahhaa..syumbak la..time klas kimia pon sama..mesti ber4 juga..k.siti pon dh paham ngn kita ni...tp time klass dew la..hok plg xtahan kali..sakit..panas linge pon adew r..hahaha..lg2 zahar...aku ni kurang siket..FCk pon xbapo gok...law etiey..lg r..senyap terus..xbrani nk main2 ngn k.siti ni...peluru dew...ganas ngat,..skali kena mmg payah nk tahan..pah tulang hitam r....hahahhaaha...xpo2 ..tu sume kenangan yunk2 oiii....plg xleh lupa...bila kita sume makan kepeks pedas dari k.siti...waa...nyaknye kita...sapa buat tupat raya lop..hahhahaa...maaf deh cikgu....buliss kata...windoo gler3 r ngn korunk...rasa winduu sangat nk balik era budak2 tuss,,,cm2 kenangan kita bina..xkira la ngn cikgu or sape...tp taun 2009 plg best kali...huhuhu...alhamdulillah...korunk sumer berjaya...laupon result kita xbape lah sedap..tp buliss lagi la nk sambung.,..bgus2...lani nk tggu etiey n fck je ikot jejak kita g jauh..jgn sabah sarawak lah ye..yg tu..i jelussss...hehehehe...bkn pe..yg tu lg susah la nk jumpa..yg sekarang ni pon..bukan main payah nk jumpa....masing2 bz la...hampeh tol...tp pe pon..ak still blh jumpa etiey & fck tu...law ngn abe har gak,..kena wak appointment lu r...kalah YB...hahahaha..pe pon..ak still sayang korunk...laupon masing2 sibuk ngan hal sendiri,,,tp ak amat berharap yg persahabatn kita ni..xkan putus k kt mana2...siyes..aku sayang giler2 kt korung...doa aku tuk koru xpernah putus tuk korung..if 1 hari..aku xkenal korung..tlg2 la kembalikan ingatan aku kt korung k...aku harap sangat kita akan still akan berkawan baik laupon korung dh beranak pinak k..pe2 hal..roger2 kt kita bersama...sama2 kita kongsi suka n duka,,,kita kawan sampai dunia akhirat taw.....to fck n ety...good luck k..ak nk tgok ko berjaya...n masuk U...sama2 kita graduate eh...pe pon..geng kita ber4 mmg best...kenangan bersama akan still mekar lam minda aku selagi hayatku masih ada......aku adew satu puitis tuk korung...hope u all like it..

.
thanks utk seorang insan yg bergelar teman.....
thanks kerana m'beri ruang utk kebahagiaan
thanks untuk segala tingkah laku yg menghancurkan...
thanks kerana dirimu aq sudah faham apa itu erti persahabatan
berjuta2 thanks aq ucapkan hanya untukmu teman.........

tanpa dirimu aq masih tdk mengenali siapa yg harus aq pilih sbg teman...

see u agains k....n love u all like crazy........

Friday, 12 August 2011

~~kawan dunia &seterusnya AKHIRAT~~

my lovely & besttiess fwend


atin, liza, giey, teah & nabila






entry kali ni sal "kawan dunia akhirat"..insyaallah..mudah-mudahan ianya sampai hingga AKHIRAT..amin..k, storynya bermula begini...jeng3..tut2...hfon bunyi...hahaha..k2..perkenalan kami semua bermula pada first2 kami suma pakat daftar kamsis kt POLIMAS..first2..dari BESUT-JITRa makan masa 8jam kot...mak,ayah..along, abg long, bang chik, kakak erina n anak giey..EYSHA..depa yg dtg antar giey masuk poli...waa..time tu..mmg nanges sakan la kt lam keta tu..sedih gler la nk tinggalkan family..maklumlah...jauh lak tu...hahaha, padahal mmg la giey ni agak manja siket lam kuarga..xpernah berpisah lama2 ngn family..tu yg terlebih tacink ngat tu..waa..alasan je..hahaha..sesampainya kt kedah ni..lam kul 11 lbh kot..alih2 mak call anak sedaranya kt SIK..so kami sume p la menuju kerumah beliau..pas2 makan..mandi..apa sume..tepat kul 2 ptg..kami gerak balik ke jitra...hati ni mula la panik..dh nk balik sana..sampai je kt polimas ni..kena p daftar kt kamsis..punya la ramai org.mmg penat r nk tggu turn..nasib baik mak temankan giey..law x..dh lama blah..lgpon mmg mak nk ambil hati ngn giey..maklumla nk tggalkn anak bongsu dew ni kt tmpat org..jauh lak tu..pas settle sal daftar tu..giey dapat BILIK B426b..dh la tingkat 4..waa...mmg menguji keimanan...cian lak mak, ayah n sume nk naik kt bilik tu...yg paling kecian..of course anak giey..adeq Eysha..siap tya ag tu.."nape ibu nanges??ibu nk tinggal adeq erk???ibu dh xmau duk ngn mama ke???"waa...makin sedih dibuatnya...pas2 smpai kt bilik tu...depa suma yg kemas bilik..siap cuci bilik..pasang cadar..gantungkan baju..everything..depa yg settlekan..giey lak..duk layan pasaan je..nsb baik adeq wadeq suma dh paham..thanks u guys...hehehe..akaksuh giey settlekan hal yg sal kad tu..so giey p la bilik depan..b405,nk pinjam gunting..masa tu la kenal kak mel & kak shu..depa from sabah n sarawak..waa..lg jauh dari giey..dh2 settle..p hantar kad tu ngn dorang..then naik bilik lak..my romate lak masuk...masa tu mmg giey xlayan lagsg kt dorang..dengar juga along ckp kt dorang.."maafla..adeq saya tu mmg cm tu..sedih nk tinggalkan kami sume"sempat along tgok giey..mmg nk kena r ngn along tu..pas tu..kami salam2..i follow dorang balik Sik lik..xmau g duk sana..before nk turun tu..jumpa la ngn minah klate a.k.a. GIA..mulala loghat klate kuar..wakaka..org negeri upanya.,..pastu mmg xlayan r depa suma tu..balik SIK..sapa kt SIK..mmg xlayan dorang..dh kul 9..badan pon penat..xmakan lgsg..terus tdow..yg syok tu..depa suma suh mak tidow ngn giey..maklumla pas ni dh xblh tidow ngn mak..eysha lak..mula la nk sibukkn diri nk tdow ngn ak.kan ibunya..hahaha..sok tu..depa antar giey balik kamsis..program start kul 2..mula la airmata menitik..sedih oo..depa suma terus balik GANU..otw nk p bilik..GIA ajak p dewan skali...pastu dew knalkan giey ngn sya..imani..perkenalan kitaorg diteruskan lagi masa duk lam dewan tu pabila ANIS, nadia pon join kitaowg..mcm2 berlaku masa tu.,.mana2 p..mesti skli..then masa MSk juga..dew sukan jabatan..kt situ aku berkenalan lak ngn FAA..AIN..LIZA ..n ATIN..then k.huda...mmg group kami gempak la..mana2 p pon..kami still bersama..sampaikan akak2 pon join group kami..then...masa ari sukan kamsis lak..giey lak kenal ngn LIZA n ATIN..waa..mmg cun la..sesama duk paras sama..mmg gempak la..masa tu sume sem 1...pas abis sem 1..depa2 tu sume pakat duk luar...yg still duk kamsis..giey.anis.liza n atin..yg still duk kamsis..so..kami je la yg teruskan idop kami kt lam ni...laupon depa duk luaq..kami still contact ngn depa..cuma jarang jumpa jew..miss gak moment tu...huhuhu..nk wak cm ne...tp persahabatan giey + liza + anis + atin..xpenah putus or goyah..kami sering bersama...tp sekarang ni agak bz la..masing2 ngn jadual yg padat giler2...waa...manyak windu ngn kawan2 tu...tuk sem baru ni...giey dh bertukar romate...dulu duk ngn ANIS...now ngn LIZA lak...hehehe..saja xmaw duk ngn owg lain..anis duk ngn budak klas dew lak...atin lak ngn Teah..ops lupa nk kenalkan teah tu...k..teah tu kawan giey...kenal teah pon masa sem 2..duk sebelah bilik dark klas giey..dew dak klate..tu yg jadi rapat..nabila lak..dak klass giey..1kumpulan ngn dewn ana..dari sem 1 ag kenal nabila tu....lani...kami suma duk blok C..tingkat 4..giey n LIza ..C429..ana n sarah C428 manakala atin n teah lak C427..mmg dekat la...mmg bising la bila kami bergabung..hahhaha..ops..nabila duk C406...coz lewat dftr..pe pon..dew still lepak kt bilik kami...anis je yg duk jauh siket ..blok D..tingkat 4 gak..ops lupa no bilik dew...hehehe..ngn anis je..susah siket nk jumpa..maklumla jadual dew manyak free...giey lak..mmg padat...jmpa ngn dew pon..kt kelas je r..tu pon kengkadang je...dh xleh nk spent masa sengsama ag..tp kami still contact each other...
tp siyes..masa duk ngn anis..mmg buat kije gler r..lg2 time exam...hahhaa...xtdow pon adew..hhaha..tu kenangan bersama anis bila dew menjadi romateku...ngn za lak..xtaw g...lom cukup 1 sem ag duk ngan dew..tp mmg dh ada manyak kenangan ngn dew tu....n atin..lom pnah jadi romate g...huhuhuhu..pe pon..mengenali mereka n berkawan ngn depa..suatu perkara yg amat bernilai lam idopku ini..gelak tawa..usikan n macam2 yg depa buat...telah menyinari n mewarnai idop ini...thanks u all..kita kawan sampai dunia akhirat k..insyaallah..persahabatan kita xkan putus sampai bila2..
b4 nk close thios entry...izinkanku berpuitis tuk kalian semua..khusus buatmu TEMAN:

thanks utk seorang insan yg bergelar teman.....
thanks kerana m'beri ruang utk kebahagiaan
thanks untuk segala tingkah laku yg menghancurkan...
thanks kerana dirimu aq sudah faham apa itu erti persahabatan
berjuta2 thanks aq ucapkan hanya untukmu teman.........
tanpa dirimu aq masih tdk mengenali siapa yg harus aq pilih sbg teman...

p/s: semoga dengan terjalinnya ukhuwah yg kita bina ini...moga2 ianya xkan putus dimana2 jalan..n kita kan teruskan sampai bila2 hinggalah ke AKHIRAT...semoga kalian suma akan sentiasa berjaya n mendapat junjungan kasih dari-NYA..amin

Thursday, 11 August 2011

~freedom tuk seketika bila problem start menjelma~~

Penat yg teramat sangat dalam minggu , sumenya sal Latihan Industri. dh la sem ni subject sumenya killer2..\n xde gap langsung...tiap2 hari mesti balik kul 5..waaa..manyak penat kot..cm ne r nk tahan ngn sume ni..lg2 nk 3 lbh pointer tuk sem ni....hopefully..dapat la...1 problem dh settle ..lg2 berkenaan ngn Report Lab..cm pe ntah...u all bayangkan r..4week nk siapkan report tu...dh la susah gegiler nk buat..nasib baik la 1 group yg palo otak pon ok2 gak..masing2 pon dh manyak duk wak dose sal report ni..mean kt sini..kutuk2 siket la report ni..bukan pe..dh la mmg xpnah guna microsoft excel..then suh buat lak..mmg xkn jadi r.,.dh la report tu..kali ke2 kena reject..mak aii,.,.mmg sakit haty gegiler r,,,duit pon manyak abis...tp sabor je r...Alhamdulillah..semuanya dh settle tuk ari ni....mmg lega sangat2..cm dh bayar hutang yg berharga RM 1juta lak..so..dh siap, antar je kt cik tu...minta2 pas ni..xkena reject lagi...yg tu  dh settle...mmg freedom gler2 r...pikiran pon dh tenang sekarang..law x...sampai skrg duk pikiaq sal report tu...rupa-rupanya, ketenangan itu hanya singgah untuk sementara waktu sahaja...pabila monitor a.k.a. Pak Ya gtaw nk borang Li  ngan kadar segera...mmg stress balik la..borang tu lom siap isi ag kot..maw xstress...dh la duk syok2 isi...salah lak...mmg benggang gler r...tp sabor je.. .bulan pose xbaik marah2..manyakkan sabar n :)..hahaha..tp lam haty yg kecil ini...hanya TUHAN saja yg taw...dak klas yg lain lak..bising2... adoyaii..lg tambah pressure r cm ni...pastu kena pikiaq sal nk minta negeri mana lak..mmg stress r,,,dh la sem ni xblaja Soft skills ..so mana nk taw hal sume ni..pakat2 kena alert r pas ni..pas2 siap isi..serahkan kt ketua..dew p sign,,,pastu dh xpikiaq lagsg dh..cuma lam pala otak tuk..mana la akan aku buat LI t..dapat x kt batu pahat tu...minta2 dapat la...xsabar2 nk g BP..lg2 nk jumpa geng2 LY 9..hehehe...nk jumpa mak..mami..akak..hariey..en.nathan..plg pntg nk jumpa anak aku..Eysha..waa..ibu windooo bangat sama adeq....hopefully...akan blh buat kt batu pahat tu..amin...problem ni bukan terhenti situ je...smbung lak ngn AUTOCAD kul 2 tu...mak aiii...bapak susah...dh la komputer lak rosak...mmg benggang gler r..tp ak maintain sabor jew...terpaksa la kena kongsi ..nsb baik la ngn k.nasrin..huhuhu...buat punya buat,,mmg xjadi la..salah terus...buat punya buat lagi..dh ok..tp dew juga yg salah..klass ai ni lak..1 jam..so mmg xsempat siap la..mula lah kemarahan tiba2 muncul..waa...yg ni xmampu ku bendung...last2..abis masa cm tu je...so cik suh kami sume save..xkira yg siap or x...yg ak n k.nasrin..terus xleh save...mmg sakit aty gler r..alih2..kami xsave terus...eee..geram gler r,,,kuar dari LAB ngn muka mmg masam r....dh la tengahari...tekak pon hampir kering..but only SABAR yg ak pegang...law x..mmg g bedal ayaq la jawabnya...cm2 problem demi problem ai ni....hopefully..neex week...xde g stress k..k la..chill sume...peace up
P/S: jgn stress cm saya...t sume benda jadi kelam ribut k...chill u all ... ^_^

~SEKADAR yang TERMAMPU~

salam.entry kali ni nk citer sal kejadian semalam jew...:)
maklumlah semalam kolej kediaman giey dew anjurkan kempen derma darah..geng2 Hospital Sultanah Bahiyah yg anjurkan program ni..dorang ckp..tabung darah xcukup..tu depa sume datang kolej kediaman giey..program tu start kul 9..but 4 ladies..pas solat terawih k..huhuhu..so i pon xp la slat terawih semalam..semangat gler3 nk derma darah ni..lagipon..ni kali ke3 je giey derma darah..huhuhu..dulu2 xdapat derma coz berat xcukup..now dh blh derma ni..pa g..pantang dengar sal DERma darah..bukan apa...nk derma harta..mmg xmampu la..blaja pon pinjam ngn PTPTN..xlepas2 ag hutangnya...hahahhaa...so..sekadar yg giey mampu..hanya DARAH je r buat masa ni...pe pon...setitik darah tu.mampu selamatkan 1 nyawa...insyaallah..giey ikhlas dermakan darah2 giey pada mereka yg memerlukan..sekadar yg giey mampu bantu tuk hayat ini...harap2 pada masa akan datang..mudahan2han giey dapat rezeki yg berlipat ganda n berharap sensanggat pada masa tu juga,,giey xlupa diri & akan sentiasa menolong orang2 yg memerlukan...insyaallah...mudah-mudahan giey xtergolong lam kalangan sebegitu..amin..balik sal derma darah tu...dh la giey trun kul 10.30..punya la ramai yg mahu derma darah...so ikot turn la yer...agak2 lam kul 12 lbh..baru la i punya turn..tgh2 duk derma darah tu..sempat g layan lagu EKAMATRA..pergh,..mmg syok habis la...then..nk tggu siap tu..mmg la makan masa siket...dh la mata pon dh ngantok..p nsb baik la dapat cover...xtdow kt sana..dlm nk tggu siap..alih2..uncle wan layan lak lagu raya..a.k.a..BALIK KAMPONG,...haaha..yg ni terus xngantok..lagi semangat kot nak balik kampung....dh la windooo yg teramat sangat kt umah tu...so..mata pon tara ngantuk la..lebih bersemangat nk g klass sok..lg2 nk tggu 25hb.....huhuhu..pas siap tu..kena lak naik bilik,.dh la tingkat 4..tingkat 1 n 2..ok lagi...then mula la..peluh mula menitik2 di dahi n pipini...wawawa..cm overlak...hahaha..sampai je tingkat 4..mula r rasa nk muntah..nafas xcukup..coz..naik bilik tu..cm org yg xderma darah lak..selamba badak je..tu pasal jadi cm tu..thanks sanggggggaaaaattttt to my romate...LIZA..dh la teman giey..sampai kul 12 lbh...sok tu..dew da quiz lak...adoyaii...mmg cian la kt dew..pe pon..thanks Za..moga Allah akan membalas segalanya tuk awak..sayang awak ketaq2 k..hehehehe..terus masuk bilik...lentoq sampai pagi..sahur...pon xbgun..hehehe..xpa la..janji nawaitu tuk derma darah n mau bantu org..dh tercapai..amin...syukur alhamdulillah....moga2 darah yg giey derma tu,...akan mengalir pada mereka2 yg tahu menghargainya...amin.....

Tuesday, 9 August 2011

NIKAH KHITBAH (NIKAH GANTUNG) TIKET UNTUK BER'COUPLE



Dalam adat Melayu perkahwinan dimulai dengan pertunangan sedangkan mengikut cara yg diamalkan dalam masyarakat dulu iaitu nikah gantung adalah lebih menepati maksud khitbah dalam Islam bukannya bertunang. Ada orang yang menyamakan Khitbah dalam Islam sebagai pertunangan adalah tidak tepat.


Akibat dari cara khitbah yang salah telah menjadikan pertunangan sebagai asas untuk menghalalkan "coupling" (dulu disebut berdua2an atau merendet) antara lelaki dan wanita. Ada yang memberi alasan untuk ber'couple' dulu atau bertunang dulu untuk kenal mengenali satu sama lain sedangkan hubungan perkahwinan bukan isu hukum Thourndike "cuba-cuba" atau "trial and error". Ia adalah satu amanah dalam Islam. Ramai di kalangan remaja pernah mengatakan, “Alah, takkan tak boleh couple ustaz, kita ni bukan hidup zaman dulu lagi. Lagipun bukan buat apa-apa, untuk suka-suka aje!”. Ada yang berkata,"Bertunang boleh kenal hati budi, kalau tak sesuai boleh putuskan tapi kalau dah kahwin susahlah, nak bercerai malu!"

Isunya: “Siapa kata tak boleh coupling? Nak bercouple, bercouplelah, tapi kena dengan cara yang halal…iaituBERNIKAH!”.

Apabila persoalan nikah ini diutarakan, ramai yang akan memberikan respon yang skeptik. “Saya belum bekerja!", "Saya masih belajar!", "Mana nak cari duit buat belanja kahwin?”, “Ni bukan main-main, nak bagi anak orang makan apa?”, “Mak Ayah tak bagi!”, “Nak tinggal kat mana? Sapa yang nak bayar sewa rumah” dan 1001 alasan lagi. Kenapa mereka boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Jawapan saya bagi segala persoalan tersebut, mudah sahaja… “Kamu wajib berkhitbah!”.

Khitbah

Secara literalnya, ia membawa maksud “bertunang”. Bertunang menurut adat dan pengamalan orang Melayu adalah perjanjian di antara dua orang insan untuk berkahwin melalui proses ritual tertentu. Definisi itu jugalah yang terdapat dalam pengamalan fiqh klasik dan juga di zaman Rasulullah s.a.w. Definisi ini jugalah yang diamalkan oleh orang-orang Melayu di Malaysia. Malangnya, disebabkan kejahilan masyarakat, 
hubungan pertunangan yang sekadar perjanjian semata-mata ini, akhirnya dianggap sebagai upacara untuk menghalalkan perhubungan di antara dua pihak yang bertunang. Lebih dahsyat lagi, ada di antara ibu bapa yang menyangkakan bahawa bertunang bermaksud “separuh berkahwin”. Ada pasangan yang bertunang, berpelesiran, berpegangan tangan dan juga bermadu asmara akan cuba menjustifikasikan tindakan tersebut dengan ikatan pertunangan serta mendapat restu ibu bapa kedua-dua belah pihak. Lebih menyedihkan ada yang bertunang kemudian ber'coupling' berakhir dengan keterlanjuran, kemudian putus dengan pelbagai alasan.

Khitbah menurut pengamalan orang Arab moden, terutamanya di Jordan pula amat berbeza dengan pengamalan orang bertunang secara klasikal dan juga pengamalan orang Melayu. Ia merupakan “akad nikah” dalam erti kata yang sebenar. Akad khitbah di dalam masyarakat arab pada realitinya merupakan akad nikah. Seperkara yang membezakan di antara akad nikah dan khitbah ialah kedua-dua pasangan khitbah tidak tinggal bersama sehinggalah selesai majlis perkahwinan dijalankan. Pada dasarnya, mereka berdua adalah suami isteri dan halal untuk melakukan apa sahaja yang difikirkan untuk mereka melakukannya. Di dalam masyarakat kita, pernikahan tersebut diberikan nama “nikah gantung” (bunyinya amat mengerikan?)

Jika ditukarkan nama “nikah gantung” tersebut kepada “nikah khitbah” tentu konotasi terhadap kontrak tersebut tidaklah mengerikan. Bunyinya pun agak “islamik”. Jika ia dapat diamalkan oleh kebanyakan pemuda pemudi kita hatta yang janda,duda atau yang nak berpoligami serta yang dilanda asmara dan cinta serius berkemungkinan ia boleh menyelesaikan banyak perkara yang mereka hadapi.

Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh bersama dan melakukan apa sahaja.Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak demikian. Sudah pasti ada ibu bapa akan tidak bersetuju. Dalam hal ini, anjakan paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu. Zaman kini fitnahnya berleluasa dan kebejatan moral menggila. Lihatlah apa yang berlaku di seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh sebuah akhbar harian baru-baru ini mengenai aktiviti pengguguran cukup merisaukan banyak pihak. Apakah ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus ke arah maksiat dan nafsu.

Sudah sampai waktunya para ibu bapa moden membuat anjakan paradigma. Mereka hendaklah menerima realiti jahiliah moden yang menggila ini. Mereka menghadapi dua jalan penyelesaian, sama ada menerima arus liberal dan sekular yang menghalalkan segala perhubungan bebas di antara dua jantina, dan kemudian mereka yang akan menanggung malu. Atau pilihan kedua, iaitu untuk membenarkan anak-anak mereka menikmati alam percintaan dengan cara yang halal, iaitu melalui ikatan perkahwinan. Walau bagaimanapun, membenarkan anak-anak mereka bernikah di dalam ini adalah satu risiko. Maka di sinilah peranan ibu bapa moden untuk membantu anak-anak mereka mengurangkan risiko tersebut demi menyelamatkan agama dan maruah mereka.

Saya sedang berusaha untuk menghidupkan kembali 'nikah gantung' ini dengan panggilan baru iaitu 'nikah khitbah', walaupun menghadapi sedikit masalah penerimaan.  Ia semata-mata bertujuan untuk mengelakkan perkara maksiat yang boleh berlaku seperti berhubungan melalui telefon (melepas rindu dendam melalui telefon, sms, chatting, fb dll), bertemu antara pasangan walaupun ada mahram (tetap akan berlaku bertentang mata dan apa sahaja yang boleh menjadi muqaddimah kepada zina mata, tangan, hati dll.)  Saya sendiri bernikah gantung (nikah khitbah) pada 7.7.1979 iaitu 6 bulan sebelum majlis kenduri. Dengan tiket nikah saya tiada masalah untuk menemui isteri atau keluar bersama-sama (ber'couple') kerana dah disahkan sebagai suami isteri (gantung-sebab tdk duduk serumah) yg lebih menepati khitbah secara Islam. Malah dengan tiket nikah itu membuatkan saya merasai beban amanah sebagai suami meskipun kami tidak serumah sementara menunggu majlis kenduri pada bulan Disember 1979. Saya mahu menjadi ibubapa yg awal pada zaman moden yang penuh kecelaruan dengan menjadikan nikah khitbah dipraktikkan oleh anak-anak saya yang belum berkahwin, insyaAllah. Doakan!!!

dipetik dari Ustaz Hashim Al-Maranji

~~terbaca dekat fb..so..agak menarik ngan sumer ni~~~

~TROUBLE-DOUBLE PUNYA DAYS~~

1-2 mggu ni..mmg palo otak giey kusut glew3 r..busy duk buat assigment..powerpoint & macam2 lagi la..dh la kerja2 tu sume depa nk lam kadar segera..dh la klass start kul 8-5..klass lak..sume kt bangunan 7 tingkat..ops..Polimas i ..rasanya yg pling canggih kot..coz adew bangunan 7 tingkat..n Jabatan giey lak..mmg kt tingkat 6 -7..dh la bulan pose2 ni..mana nk larat ari2 terpaksa kejar masa ngan semua benda alah ni..sem ni lak.mmg subject killer2 r..masak la kepala otak den nk catch up sume tu..dek kerana tu la..giey dh susah nk bangun sahur skrg..cian kt my mom..hari2 duk kejutkan giey tuk bersahur..tp giey lak..pas ckp ngn mak..sambung tdow alik..maklumla badan penat..kul 2-3 pagi baru tidow..duk leka ngan assigment..waa...manyak tekanan atmosphera betol la...xlama pas tu..datang lak sahabat baik giey a.k.a. Migrain..disebabkan sume tu.."dew" datang mengganggu konsentrasi hidop giey..mmg sakit gler3 r kpala ni nk tahan..lagi2 dibulan pose...pergh..terbaek sangat2..dh la "dew" suka datang waktu2 tengahari- petang...dh la time tu...matahari lak galak kuarkan sinarnya..perghh...sabor je la..nk mam ubat penahan sakit..xleh...tanggung je sowang diri...pernah sampai 1 tahap..blew giey betol2 xtahan sakitnya..giey marah2 member2 sebelah...jahat gak giey ni..huhuhu..soe pwend..xleh nk bertahan dah..ingat lak pesan mak n ayah..law rasa "dew" datang..cepat2 mam ubat..takot melarat nanti...hahaha..rasa nk buke pose je tadi...tapi..imam ni still kuat lagi..dek kerana terlalu tensyen ngan sume ni.,..till now "dew" susah nk kuar dari hidop giey...ya allah..semoga engkua membantu aku setiap kali dalam senang mahupun susah..ampunilah aku ya allah..betapa sakitnya kepala ini..hanya tuhan saja yg tahu...tp giey still berharap..semoga suatu hari nanti.."dew" akan hilang terus dari diri ini...tapi minggu ini betol2 mencabar la...terlalu penat dibuatnya sehinggakan giey hilang fokus dalam blaja...lagi2 waktu pagi...siap tdow lam klas..ngantuk sengsangat...dengan badan yg penat..mana mampu tahan...tp syukur sengsangat bila projek MIG & TIG dh pon siap...mmg ala kadar r buatnya..main bedal je...janji siap...hahhaah...semangat gler2 nk siapkan welding tu..tp yg xtahannya..mata jadi sakit ooo...maklumlah..MIG & TIG  bukan jenis kimpalan biasa2 yg giey pernah buat dulu2..yg ni..kimpalannya agak senang,,cuma kesannya yg parah siket...pernah menyebabkan dark klass xmai klass oo...gara2 dh xleh nk buka mata ekoran dari kimpalan tersebut.,,,hahahaha...sampai cm tu sekali..gara3 nk dapatkan segulung DIPLOMA..tp itu sume pengalaman yg cukup bermakna k..susah maw dapat..inilah antara cabaran2nya pabila anda jadi budak MEKANIKAL a.k.a meki AM..suma tu kena blaja,,,baru leh dapat diploma...xkiralah anda popuan or laki...just tinggal report je r...tuk welding ni...last but not least..REPORT LAB..till now..lom siapkan ag..dh la antar lambat..pastu kena reject..dua2 kumpulan lak tu kena reject..hahahha..klakar gler r..dh la suh wak graph using EXCEL..cm la kami sume pernah pakai...xpernah guna kot...gara2 graph tu..kami punya report kena tangguh..xpaham derr nk buat...last2..kitaowang main bedal la buat..then hantar...alih2..lect pulak marah...dew ckp kami xfollow order..probnya..kami xpaham la incik...hukhukhuklast2..kami kena ambil lik n buat baru..bukan takat tu ja..conclusion lak buat sendiri2..kata group..tp kena buat sendiri2...hahahhaa...xpaham lol...pa pon..giey punya dh siap..so tggu print out n hantar jew...alhamdulillah..finally sume settle...tu antara prob yg menyebabkn "dew " datang n hidup ku jua lah TROUBLE DOUBLE DAYS>>>>

Monday, 8 August 2011

~AKU seorang BLOGGER~~

t

Aku seorang Blogger????nice x name tu???hahahha...boleh la..entry kali ni sal cm ne giey fallen in love with blog...dari giey sem 2 g..minat ngat nk wak blog ni..tp xpandai je tuk create blog tu...then..mber giey a.k,.a dawie..dew la yg duk suruh giey follow dew punya blog..mula2 xminat...pastu tgok blog dew..mak aii..mmg gempak gler2 r...kreatif gler dew hias dew punya blog...jeluss pon adew...dh la giey xpandai nk buat blog..dew lak suruh follow blog dew...cam hampeh...pas tu adew la baca 1 blog ni..milik ex-tunang apek..a.k.a . khairul fahmi tu..memang menarik gler r dew ..gempak kot...dh lama duk follow-mollow dew punya blog..tiba2 teringin lak nk ada blog sendiri..so start dari situlah perjalanan hidup aku sebagai BLOGGER..blog giey ni..just tuk diri sendiri jew..coz giey suka merapu seorang diri...law blh xmau la sape3 yg follow..sekadar luahan hati ini jew...hehehehe..lagi story yg menarik bile dh buat blog..first time buat blog..memang sakit aty la..pasal xpandai nk hias blog tu..main bedal jew blog aku....mmg simple gler3 r..coz xtaw cm ne nk hias blog tu...alih2 masa duk komen2 ngan Wan a.k.a. SAMPRIT UNGU...dew duk cakap sal blog dew..aku pa lagi..cakap la sal blog yg baru aku buat..then dew nk follow blog ak...ak mmg xkasi r..bukan ape..malu kot ngn blog aku tu..kosong jew...alih2 dew lak tolong decorate ak pnya blog..waa..mmg xcaye je..sampai kul 2 lbh kot...dew duk decorate n ajaq aku cm ne nk hiaskan aku punya blog..yg xtahan tu..tgah2 dew duk ajaq aku...sempat ag aku g buat maggie n milo...lapor sengsangat la..dh xleh nk cover...hehehe..macam2 dew ajaq aku..siap bagi link kt aku la untuk memudahkan aku service ak pnya blog...yg paling klakar...dew suh ak install team viewer 6..yg aku lak..semangat glew r nk install..aku terinstall benda lain lak..hahahaha...mula la cover line ngan dew..tya nk install yg mana...apa punya lembaq ak ni..huhuhu,...soe Wan...pastu..time dew duk ajaq ak..aku leh lak lentoq pan lappy..nasib baik la dew xnmpak...agak2 10 minit gak aku lena..b4 romateku pggil aku...lg skali..soe Wan...pe pon...dengan bantuan Wan..aku dh pandai nk decorate ak pnya blog,.xsangka ak..dew tu budak electric pndai gak lam hal decor2 ni..aku pon sama r..budak meki..pandai gak..hahhaha...puji diri jap..slama ni xda org nk puji..hahaha..oleh itu aku telah menaikkan nama dew sebagai LECTURE KESAYANGAN AKU..coz dew xda bg assesment, quiz, test or exam..hahahha..lect xbergaji wow...susah maw dapat..:P...pe pon..aku amat berterima kasih ngn dew a.k.a WAN COZ SUDI AJAR SAYA YG MEMANG AGAK LAMBAT PICK UP ni..thanks Wan ..laupon kita xdelah rapat sgt..n baru je kenal..tapi wan dh banyak tunjuk ajaq tuk giey..semoga suatu hari nanti..ALLAH akan membalas segala budi baik Wan tuk giey..ops..b4 terlupa..aku kenal ngn Wan ni..masa kami disatukan lam kem BSMM..dew lak 1 group ngn ak..dh la pemalu tahap apa ntah...mmg pemalu gler2 r....susah nk ckp ngn popuan taw..tu masa first2 kenal dew...now...dew sudah berubah..dh kurang dew punya malu...n paling syokz sekali..upe2nya,,dew ni memang gila2 orangnya...dulu xtaw coz dilindungi oleh sifat MALUNYA ITu..n paling best lagi...dew ni kuat juga jiwang n tangkap leleh..hahhaa...Wan2..upenya ko ni..banyak watak tol la..rugi dulu xkenakan ko kaw3 punya....hahahha...jangan marah k....ingat la upe awak masa kena berlakon tu...dh la 2 org je laki lam group ak..mmg cuak gler r muka dew..hahhaa..apa pon..kenangan semua tu n plg syok..dew adalah sahabat aku di dunia ini n insyaallah di akhirat jua..THANK BERBANYAK WAN>>>

Saturday, 6 August 2011

THANKS MAK..ADEQ AKAN INGAT SAMPAI AKHIRAT JASA & PENGORBANAN MAK....

6/8/2011-->hari ke 6 puasa n hari ke 6 jua adeq bangun sahur..agak ngantok jua la..tiap2 hari nk bangun tuk bersahur ni..ingat lak time muda2...hehehe now dewasa dh..dulu2 time before berjauhan dari family.,lagi2 time pose r..now duk Jitra..family lak kt Terengganu..jauhnya..miss datz momentz..urm..apa2 hal, mak yang sediakan tuk adeq even kejutkan, masakkan tuk adeq..nasib xsuapkan jew,,huhu,,law yg tu,.komform dapat penangan maut dari mak..apa yg adeq nk story ialah bagi adeq..maklah yang paling SPORTING SEKALI ..mana xnya ..sanggup bangun pagi2 lagi2 kul 4pagi  tol x mak???hahhaha.. adeq still ingat g even duk jauh..semata2 nk masak tuk family kita lagi2 time sahur..adoyaii..lam ramai2 anak2 mak..adeq la yg paling liat sekali nk bangun .sahur kan mak??hehehehe...ala..sayangla nk lepaskn bantal n selimut bucuk adeq tu..huhu..dh siap masak2 tuk kami semua..mak akan kejutkan kami semua including kakak2 n abg2 adeq yg dah kawen..ish2..besar sungguh pengorbanan mak..takot anak2nya xbangun sahur lak..termasuklah sekali ngan aku yg duk jauh ni pon..mak kejutkan juga...hehehe..thanks mak..adeq sayang sesangat kt mak..imagine r..adeq adew 2 kakak & 3 abg ..dah la akak , abg n adeq duk jauh dari mak..memasing stay BATU PAHAT, MELAKA & JITRA..eee..jauhnya family adeq ni stay..nk wak cm ne..pakat2 duk cari rezeki sana..adeq jew duk study kt POLIMAS< JITRA.even akak n abg yg dh kawen pon ..mak still lagu kejutkan dorang...mak akan start call ngn along. angah,teh,kak cik, acik n usu...USU  tu adeq la..hehehe...bukan senang nk kejutkan semua org..lagi2 pagi2 lak...termasuklah adeq yg absolutely paling susah nk bangun pagi ni..tapi disebabkan pengorbanan mak yg xputus2..anak2 mak semua dapat bersahur laupon xbersahur ngan mak..ops lupa..mak akan bergilir ngn ayah tuk kejutkan kami sekeluarga...if ayah kejutkan kami...konform kami semua sambung tdow lik coz suara ayah tu..betol2 mengulit kami tuk tidow...dan selama 1bulan kita berpose...maka 1 bulan jua mak akan kejutkan adeq n semua..n 1 bulan jua la kami dapat bersahur...dulu adeq memag susah nk bangun sahur..n paling xsuka nk bersahur...now disebabkan mak selalu bangunkan adeq tuk bersahur..adeq dh rajin bangun sahur...setakat hari ini..adeq xmiss lagi...thanks mak..NOW adeq dah manyak berubah..laupon siket..adeq dh BERUBAH..lagi2 time bangun tuk bersahur..hehehehe..cuma sedikit terkilan...bukan masakan mak yang terhidang di depan mata...so sepanjan bulan pose ni..adeq blom dapat lagi merasai masakan mak yang enak2 tu..waa..sebaknya hati adeq...xpa mak..25hb nanti..adeq nk makan masakan mak manyak2...masa tu mak kena masak masakan kesukaan adeq taw..hikhik..ape pon mak..terima kasih yg xterhingga dari adeq untuk mak...coz sabar melayan karenah adeq dari adeq kecil sehinggalah sekarang...insyaallah nanti..adeq ingin berbakti untuk mak n ayah....semoga adeq xtergolong lam mereka2 yang "anak 10 orang, xmampu menjaga ibu dan bapa sepertimana ibu n bapa mampu menjaga anak 10 orang"

~MY SouL, MY hERo~

ANTARA SEBAHAGIAN DARIPADA WIRA-WIRA THE WHITE TURTLE

Tahniah n syabas buat skuad Penyu...dimana seperti yang kita dah lama ketahui bahawasanya PIALA FA  telah menjadi hak multlak milik kita n piala tu sudahpon diarak diseluruh DAERAH iaitu KUALA TERENGGANU, KEMAMAN, DUNGUN, BESUT, MARANG, SETIU & HULU TERENGGANU ..tp giey yg pling rugi coz time tu..polimas baru je start pengajiannya..waaa..sedih kot..dh lama tggu nk bergambar n plg penting nk tengok depan mata piala tu...namun semuanya menjadi kenangan ,,,coz xdapat balik..maklumla banyak hal nk kena buat lg2 register blaja...sedih gler r time  tu..member lak..duk tag gambor sal dorang g tgok piala tu...waaaaa...ak memang jelus tahap gaban ngn korang kot...xpa2..kali ni aku harap PIALA MALAYSIA lagi sekali menjadi milik TERENGGANU..waa..cuka cuki aty aku jew erk..hehehe..ops lupa lak nk update sal team aku ni akan lawan sapae lak..mengikut pengundian yg telah dibuat..skuad kesayangan aku 1 kumpulan ngan PKNS, SIME DARBY & NEGERI SEMBILAN..WOW..mmg mantap r team kumpulan skuad aku ni..lagi2 PKNS TU..org ckp susah nk lawan coz dew mmg top...tp bagi aku..ak teramat sangat YAKIN pada skuad aku...law dh tercatat bahawasanya TERENGGANU MENANG..Aku terima..law mmg bukan nasib TERENGGANU..AKU AKAN TERIMA JUA..ak kan player ke 12..so aku leh terima ...biar la kita sokong secara bijokkk.....adoyaii lambat lop r game ni..pas raye..xsabar2 nk tgok skuad kesayangan aku beraksi...lg2 nk tgok corak permainan dorang sume..lagi2 coach TUAN HAJI IRFAN BAKTI..mmg xsabar la nk tengok...lg2 nk tgok abe JOE   n ASHAARI beraksi...tp bg aku all players dari skuad kesayangan aku  tuss..memamg terbaaek dari yg terbaaek.....wa solute la sama u all...u all paling terbaek  bagi aku...lg2 u all dh naikkan nama terengganu,,,thanks a lots k....pe pon...HOPE  PIALA MALAYSIA MILIK SKUAD PENYU..INSYAALLAH..AMIN..

Friday, 5 August 2011



~love u all like crazy~
pict kt atas tu..picture last aku bersama kawe3 kt SMKKB...dh 2 taun aku tinggalkn smkkb ni..mcm2 adew kt sana..segala kenangan pahit,manis tersemat disana..lagi2 bersama2 kawan2 a.k.a 5science 2009..macam2 kisah dan ragam lam klas tu..yg paling ketara la..kena buat karangan 4muka setengah..30 karangan dalam masa 1bln..hahahhaa..mmg xsakit r tangan tu..nk siapkan karangan tersebut..sanggup buat karangan masa subjek laen..lg2 biology,kimia n fizik...semata2 nk siapkan karangan tu...sampaikan cikgu bio marah lak kt cikgu bm...adoyaiii...tp semuanya berbaloi...1 klass kita dapat A+ kot..bm..100% lulus sbject bm...huhuhu..memori2..kt sini yg aku nk citer sal budak2 klas aku dulu...lg2 boys...hahaha..dh pupus boys klas ak...4 org je kot...dlm manyak2 klas kt smkkb tu..klas aku la yg plg special..hahaha..specialnya 4 org je kumbang,..yg laen2..sumer pakat pindah klas gara2 xmau ambik subject add math yg dulu aku pggil subject killer or sbject bodo"..gara2 tu la..boys klas aku sumer pupus..bunga lak..14 kuntum..but lam pict tu..ade 13 jew..coz 1 xde..FCK a.k.a FATIN CHE KARIM.dew xmai klass n masa ni adew jamuan klass...dew sakit blakang or kaki..ntah la..lupa lak aku...hehehe..pe pon..even dew xda..makanan still sampai kt dew k..lam klass ni..aku dh tubuhkn group aku sendiri iaitu GROUP KANAK2 RIBENA yg diwakili giey,mida,fck,etie,zura,miah,mas,jannah n pqah.hahaha..klakar xnama group aku ni??tu zaman muda mudi la weii..hehehe..skrg aku still muda ag..tp xde r semuda dulu..hikhikhik..semua dark2 klas aku glew3..hahhaa..mean cm kanak2 la dulu...manyak main2 kot laupon masa tu dh form 5 n nak ambik SPM...lagi2 ak..buku xtaw mana..still duk main2..last2 result spm pon cukup2 makan jew..hurm...klas aku ni..klas aliran science..kiranya klass first r...nama je klass firts..but bebudak lam tu..semua xde yg first2..hehehee...jgn dimaroh deh..TIAH a.k.a FATIHAH mmg top r lam klass...aku xtaw la..kepala dew ni cap ape..mmg terror tahap ape ntah...aku n the geng pon xmampu tuk lawan dew...mmg bijak betol la kawan aku sorang ni..mmg xterlawan kami ngn dew...terlalu bijak sangat2...now dew ambik course MA kt ALOR STAQ..dekat jew ngn aku...semua mber2 aku kt lam pict tu pakat2 berjaya laker..alhamdulillah...laupon kami maen2 dulu..tp kami still berjaya juga tuk lanjutkan pelajaran kami semua kt pringkat yg lebih tinggi lagi...but aku still xtinggi2 pon..hahahahha...zeman now kt IPG DARULAMAN...hahaha klakar glew ngn kawan aku ni..dh la duk sebalah poli aku jew..tp xpnah jumpa kot..memasing busy memanjang...FA10  kt UNISZA, ASNI  & MIAH lop bakal melanjutkan ijazah kt UMT..DH LA SAMA COURSE Lk..MIDA,ZAHAR,JANNAH,DIN lak kt UITM..PQAH still kt KMPH..manakala ETIE & FAZLIA,FCK.kt form 6 SMKKB..aku kt polimas  n ropi kt PSMZA.kami semua dh berjaya..anada pula .bagaimana???hahahhhaha..ngarut2 dh aku ni..huhuhuhu



~my lovely family~


salam...entry ni aku mulakan ngan kisah idop aku dulu..maklum la..since aku baru jew start tuk jadi seorang blogger..so please letme introduce my self first..hahhaa..speaking lak aku ni..dimulakan ngan my dad..ABD RAHMAN ABDULLAH, my dad ni dh la pendiam orangnya but diam2 berisi kot..mean laupon diam n xbanyak cakap..tapi blew time beliau jadi monster..alamak mati la den...hahahhaa....xleh story lebih2 ...t org ckp aku kutuk my dad lak...hehehee..second- my mum..SITI MARIA OMAR..wow..yg ni xleh main2 oo..bapak garang mak aku ni..tp baek hati..cuma part yg mak i garang je...aku jadi takot siket..maklumla dh nama ibu an..so mestilah kena garang..lgpon tuk membentuk anank2 yg dengar ckp keluarga gitu..aku ade 2 kakak n 3 abang...kiranya aku ni anak manja gitu lol...but xmanja pon ...ciket2 ade r...hehehehe..ni ak nk story about my sis2 ni..waa..merapu kot ayat2 aku ni..nsb baik xjd pengarah..law x..lingkup semua..along n kak cik aku tu..dh kawen...dh adew anak pon..along adew 2 anak..kak cik aku baru je 1 anak..blew la dorang nk tambah anak lagi ni..waaa..hahahha..sesuka hati aku jew..ckp sal anak..aku pon adew anak gak...anak tekak jew...bweekkk..:p..dorang berdua stay kt batu pahat,.n masing2 sama glew..bab tu aku pon jadi glew..pengaruh mereka berdua r ni..huhuhu..sorry kak,adeq maen2 jew..huhu.back to my brother lak..ops lupa..xdew pict dorang r..1 dr 2 abg akau dh pon kawen n dh adew anak pon..but 1 jew...yg lagi 2 tua..ntah la..blew r korang nk kawen..wak menyemak je kt umah tu...hihihi...1 dr abg aku tu...dalam poses kot sal kawen ni..ntah la..but yg last tu..ntah la ..blew ko nk kawen bang..ops lupa lak..nk kawen cm ne an..baru je ko abis study kt UTEM..xpa2 ko kerja rajin2 dulu..kumpul duit berbanyak..cukup masa..salur kt aku siket...wakakkaa...jahat gak aku ni..huhuhu...cukup masa..ko kawen la...hehehhee...b4 ends of the story..about me lak..aku xdew r pandai sngat...xkawen pon lagi but still blaja kt POLIMAS jitra,kedah ag..baru jew sem 3...bab2 kawen..lom ag r nk pikiaq..coz diploma pon xpegang ag...huhuhu...xpa2..pas abis diploma..aku nk kawen la..hahhaha...gataiiii...xde r..pas abis diploma..aku n further study lak..insyaallah...UTHM menjadi pilihan aku....amin...ops lupa nk ckp course yang aku ambil ni...ala..course bese2 jew..MECHANICAL ENG...ntah cm ne lak leh sangkut kt course ni....menurut ex cikgu ak kt SMKKB..ni semua berkat aku jadi pemalas masa time blaja dulu2...lg2 subject physic n add math...hahha..ade lak cm tu erk..xpe cikgu...pe pon sy tetap teruskan subject cikgu tu,,,huhuhu..janji cikgu doakan kejayaan saya k....insyallah..mudah-mudahan saya akan berjaya di sini dan seterusnya di akhirat kelak....amin...tu lah siket sebanyak story-morry aku ..about aku punya idop..lebih2..xda r....heheheh